ارجان گشت (پالیز گشت)

تنگ شراب گیران

اینجا تنگ شراب گیران

تنگ شراب گیران در شهرستان کهگیلویه و از توابع بخش سرفاریاب است. این تنگه پس عبور از روستای سرفاریاب با و 1000 متر بعد از امامزاده شاه حمزه (ع) در سمت راست جاده قرار گرفته است. عبور و مرور به تنگه شراب گیران در ابتدای مسیر با یک نرده فلزی محافظت می‌شود. در شرایط عادی مانعی برای سفر به این تنگه وجود ندارد، اما در مواقعی مثلا دوران کرونا بسته بود. اما از راه‌های دیگری امکان ورود وجود داشت. همان ابتدای مسیر به طول تقریبا یک کیلومتر سکوهای سیمانی، پله و سنگ چینی شده است. پس از آن وارد پاکوب ‌می‌شوید. و ادامه مسیر کمی از حالت یک سفر خانوادگی خارج می‌شود و به یک مسیر طبیعت‌گردی تبدیل می‌شود. پس برای ادامه پیمایش تجهیزات و مواد غذایی برای یک پیمایش سبک، 2 الی 2.5 ساعته را همراه داشته باشید. کمی بعدتر وارد منطقه جنگلی پر از درختان بلوط می‌شوید و در مواقعی با نزدیک شدن مسیر پاکوب به حاشیه رودخانه مناظر فوق‌العاده زیبا و چشم نوازی را ایجاد می کند. در ادامه مسیر پس از حدود 1 ساعت پیمایش به سد تنگ شراب گیران میرسید که برای ذخیره آب باران و اب چشمه‌های بالا دست ایجاد شده است. که اگر در فصل مناسب به اینجا سفر کرده باشید می‌توانید پر آبی سد را هم ببینید. پس از بازدید از سد و گرفتن عکس‌های یادگاری مسیر خود را از سمت چپ دریاچه پشت سد و از کنار باغ‌های انار ادامه دهید تا دوباره وارد منطقه جنگلی بلوط شوید و مسیر خود را از کنار جوی پر آب ادامه دهید. در طول مسیر منظره‌های بسیار زیبایی برای عکاسی، صرف صبحانه و استراحت وجود دارد. چنانچه تمایل داشته باشید تا انتهای تنگه بروید و مناظر بیشتری را ببینید، احتمالا به زمان بیشتری برای این برنامه و در حدود 3 الی 4 ساعت نیاز خواهید داشت. پس از آن به انتهای تنگه ‎می‌رسید و مسیر بن بست می‌شود که باید از آن صعود کرده و وارد منطقه پهنالیلی و یا بعد تر از آن به سمت دشت دامون بروید که هر کدام خود مسیر طولانی در پیش دارند. پس اگر برنامه‌ای از قبل برای این مناطق نچیده‌اید بهتر است همین مسیر را دوباره برگردید تا به محل پارک ماشین‌های خود برسید.

توضیحات

مدت زمان لازم برای دیدن این مکان

ا روز

فصل مناسب سفر

بهار، پاییز و زمستان

مسیرهای دسترسی

جاده قدیم دهدشت به یاسوج

وضعیت آنتن دهی

متوسط

نزدیک ترین شهرها

سایر شهرها

تنگ شراب گیران در شهرستان کهگیلویه و از توابع بخش سرفاریاب است. این تنگه پس عبور از روستای سرفاریاب وارد دو تنگه بسیار زیباد که با فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند می‌شوید، در تنگه دوم حدودا 1000 متر بعد از امامزاده شاه حمزه (ع) در سمت راست جاده قرار گرفته است. عبور و مرور به تنگه شراب گیران در ابتدای مسیر با یک نرده فلزی محافظت می‌شود. در شرایط عادی مانعی برای سفر به این تنگه وجود ندارد، اما در مواقعی مثلا دوران کرونا بسته بود. اما از راه‌های دیگری امکان ورود وجود داشت. همان ابتدای مسیر به طول تقریبا یک کیلومتر سکوهای سیمانی، پله و سنگ چینی شده است. پس از آن وارد پاکوب ‌می‌شوید. و ادامه مسیر کمی از حالت یک سفر خانوادگی خارج می‌شود و به یک مسیر طبیعت‌گردی تبدیل می‌شود. پس برای ادامه پیمایش تجهیزات و مواد غذایی برای یک پیمایش سبک، 2 الی 2.5 ساعته را همراه داشته باشید. کمی بعدتر وارد منطقه جنگلی پر از درختان بلوط می‌شوید و در مواقعی با نزدیک شدن مسیر پاکوب به حاشیه رودخانه مناظر فوق‌العاده زیبا و چشم نوازی را ایجاد می کند. در ادامه مسیر پس از حدود 1 ساعت پیمایش به سد تنگ شراب گیران میرسید که برای ذخیره آب باران و اب چشمه‌های بالا دست ایجاد شده است. که اگر در فصل مناسب به اینجا سفر کرده باشید می‌توانید پر آبی سد را هم ببینید. پس از بازدید از سد و گرفتن عکس‌های یادگاری مسیر خود را از سمت چپ دریاچه پشت سد و از کنار باغ‌های انار ادامه دهید تا دوباره وارد منطقه جنگلی بلوط شوید و مسیر خود را از کنار جوی پر آب ادامه دهید. در طول مسیر منظره‌های بسیار زیبایی برای عکاسی، صرف صبحانه و استراحت وجود دارد. چنانچه تمایل داشته باشید تا انتهای تنگه بروید و مناظر بیشتری را ببینید، احتمالا به زمان بیشتری برای این برنامه و در حدود 3 الی 4 ساعت نیاز خواهید داشت. پس از آن به انتهای تنگه ‎می‌رسید و مسیر بن بست می‌شود که باید از آن صعود کرده و وارد منطقه پهنالیلی و یا بعد تر از آن به سمت دشت دامون بروید که هر کدام خود مسیر طولانی در پیش دارند. پس اگر برنامه‌ای از قبل برای این مناطق نچیده‌اید بهتر است همین مسیر را دوباره برگردید تا به محل پارک ماشین‌های خود برسید.

خواندن  آبشار هفت چشمه یا آبشار کیوان

در مسیر برگشت، در سمت راست سد روستایی را می‌بینید که به همین نام روستای شراب گیران معروف است. که در مواقع ضروری و یا نیاز می‌توانید مستقیم با ماشین وارد روستا شوید. اما در این صورت مسیر بسیار زیبای پیمایش پارکینگ تا سد شراب گیران را از دست خواهید داد. جاده ورود به روستا کمی جلوتر از پارکینگ شراب گیران و در سمت راست جاده است که میتوانید از تابلوهای راهنما برای ورود به روستا کمک بگیرید.

دریاچه سد شراب گیران
دریاچه سد شراب گیران

مسیر رسیدن به تنگ شراب گیران

مسیر اول از شهرستان دهدشت به سمت بخش سرفاریاب حرکت کنید. پس از رسیدن به تنگ سرفاریاب به سمت جاده قدیم یاسوج مسیر خود را ادامه دهید تا به امامزاده شاه حمزه برسید. 1 کیلومتر جلوتر به ورودی تنگ شراب گیران خواهید رسید و می‌توانید ماشین خود را پارک کنید و وارد تنگه شوید.

مسیر دوم هم همانطور که در ابتدا توضیح داده شد از روستای شراب گیران می‌باشد که کمی جلوتر از ورودی تنگ شراب گیران با کمک تابلوهای راهنمایی می‌توانید وارد روستا شوید

فصل مناسب بازدید از تنگ شراب گیران

تقریبا تمام فصول سال با توجه به در نظر گرفتن آب و هوا می‌توان وارد تنگه شد و از زیبایی‌های تنگه لذت برد

بهار

اوایل بهار تقریبا هوا خنک و همه جا سبز است و می‌توان از زیبایی‌های تنگ شراب گیران دیدن کرد

تابستان

فصل تابستان با توجه به گرمسیری بودن منطقه بازدید کامل از این تنگه لذت چندانی ندارد. اما برای سفرهای کوتاه خانوادگی برای استراحت در اول تنگه مناسب می‌باشد

پاییز

پاییز مناسب ترین فصل بازدید برای کسانی که عاشق سرخی و زردی طبیعت هستند. در این فصل برگ زرد و سرخ درختان و همچنین ریزش‌پاییزی برگ درختان مناظر زیبایی را برای عاشقان طبیعت و عکاسان ایجاد می‌کند

خواندن  آبشار و غار آبی شهنیز

زمستان

بازدید از تنگ شراب گیران در فصل زمستان هم زیبایی‌های زیادی دارد، به خصوص اگر با یک برنامه ریزی در یک روز بارانی و یا مه آلود وارد تنگ شوید مناظر بسیار رویایی و جذابی را خواهید دید. همچنین می‌توانید به راحتی تا انتهای تنگه را پیمایش کنید. اما حتما با رعایت اصول ایمنی و همراه داشتن تجهیزات اقدام به پیمایش نمایید.

خدمات رفاهی تنگ شراب گیران

با توجه به اینکه ورودی تنگه کنار جاده قرار دارد، مسیر ماشینی کاملا آسفالت و بدون مشکل می‌باشد. از نظر خدمات اقامتی، اقامتگاهی در اطراف تنگه وجود ندارد، اما می‌توانید از اقامتگاه‌های نزدیک به این تنگه استفاده کنید و یا در ورودی تنگه کمپ برپا کنید. سرویس بهداشتی هم در ابتدای تنگه و هم در نزدیک امامزاده وجود دارد که فاصله زیادی با تنگ شراب گیران ندارد. غذا خوری و روستوران در این نزدیکی وجود ندارد پس بهتر است وعده‌های غذایی خود را از قبل تهیه کنید و همراه خود بیاورید. همچنین چند دکه در کنار امامزاده وجود دارد که اغلب اوقات باز هستند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *