ارجان گشت (پالیز گشت)

تنگ تامرادی

اینجا منطقه زیبای تنگ تامرادی

تنگ زیبای تامرادی در استان کهگیلویه و بویر احمد در فاصله 45 کیلومتری یاسوج و در ابتدای جاده قدیم یاسوج به دهدشت واقع شده است. در تنگ تامرادی 7 آبشار کوچک و بزرگ به صورت پلکانی قرار دارد. که برای بازدید از همه آبشارها باید حدوده 45 دقیقه زمان صرف کرد تا بتوانید همه آبشارها را ببینید. در طول مسیر با توجه به حجم زیاد آب و وجود جوی‌های آب که از سرچشمه گرفته شده‌اند مناظر زیبا و دلنوازی در میان درختان پدید آمده است.

توضیحات

مدت زمان لازم برای دیدن این مکان

1 روز

فصل مناسب سفر

مناسب ترین فصل بازدید بهار و تابستان

مسیرهای دسترسی

جاده آسفالت یاسوج به سپیدار و مسیر کوهنوردی کوپن به تنگ تامرادی

وضعیت آنتن دهی

متوسط

نزدیک ترین شهرها

سایر شهرها

تنگ تامرادی

در این تنگه حدود 7 آبشار کوچک و بزرگ به صورت پلکانی پشت سر هم قرار دارند که ارتفاع هر کدام از آبشارها از 4 متر شروع شده و بلندترین آبشار ارتفاع حدود 50 متر دارد. در طول مسیر بازدید از آبشار باید از میان درختان بلوط عبور کرد. در ادامه آخرین آبشار منطقه بکر و دست نخورده تری هم وجود دارد که مسیری کاملا فنی دارد. و برای بازدید از ادامه مسیر حتما باید از تجهیزات دره نوردی استفاده کرد.

بلندترین آبشار این دره که از چشم اغلب گردشگران دور می‌ماند برخلاف سایر آبشارها که بالای جاده هستند، در پایین جاده قرار دارد. که برای بازدید از این آبشار و سایر آبشارهای پایین باید با ماشین کمی جلوتر رفت و از آنجا برای بازدید از سایر آبشارها به پایین جاده بروید.

تنگ تامرادی پاسخگوی نیازهای هر گردشگری است!

طبیعت گردی همراه با پیمایش کوتاه 45 دقیقه‌ای که کمی بالاتر به طور مفصل راجع به آن توضیح داده شد.

کوهنوردی

یکی از مسیرهای بسیار زیبای کوهنوردی که به دره تامرادی ختم می‌شود مسیر کوهپیمایی روستای کوپن به تامرادی است. این مسیر نیاز به تجربه و آمادگی بالای کوهنوردی دارد که چیزی حدود 5/6 ساعت با توجه توان اعضای گروه زمان می‌برد. برای پیمایش این مسیر باید وارد جاده بابا میدان گچساران شوید در مسیر به روستای کوپن می‌رسید از آنجا وارد جاده فرعی شده و با سمت روستای گل بابکان شوید و از آنجا مسیر خود را به سمت تنگ تامرادی شروع کنید. در مسیر از میان درختان بلوط و از کنار رودخانه‌ای عبور خواهید کرد که زیبایی بسیار خاصی به منطقه داده‌اند.

خواندن  آبشار هفت چشمه یا آبشار کیوان

در انتهای مسیر که تنگ تامرادی است، می‎توانید همین مسیر را برگشته و یا اینکه از راننده‌ ماشین بخواهید که با ماشین به سمت تنگ تامرادی بیاید و همان جا برنامه اتان را خاتمه دهید.

دره‌نوردی

همانطور که بالاتر ذکر شد برخی از زیبایی‌های این مسیر برای اغلب گردشگران قابل بازدید نیست. چرا که مسیری فنی پیش رو دارند و حتما باید از تجهیزات دره نوردی به همراه لیدر مجرب برای پیمایش این مسیر استفاده نمود. این مسیر دارای تعدادی فرودهای کوتاه و بلند با طناب می‌باشد، همچنین چندین پرش با ارتفاع‌های متنوع و چندین سرسره دارد که برنامه‌ای فوق العاده زیبا و چالشی را برای دره نوردان به ارمغان می‌آورد. اجرای این برنامه به تجهیزاتی همچون، طناب، هارنس، وت‌سوت، کلاه ایمنی، کارابین، جلیقه نجات و … نیاز دارد

فصل مناسب سفر به تنگ تامرادی

بهار و تابستان
با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا تنگ تامرادی مکان مناسبی برای طبیعتگردان و دره نوردان است. هوا خنک و مطبوع منطقه همراه با حوضچه‌هایی که زیر هر یک از آبشارها تشکیل شده است مکان مناسب برای آبتنی و کمی دور شدن از گرمای شهر می‌باشد. همه ساله تنگ زیبای تامرادی پذیرای مسافرینی از شهرها و حتی استان‌های اطراف همچون خوزستان، فارس و بوشهر می‌باشد.

پاییز

فصل پاییز فصل ریزش برگ درختان است و منطقه کمی رنگ قرمز و نارنجی به خود می‌گیرد که زیبایی‌های خاص خود را دارد

زمستان

با توجه به سرد بودن منطقه، زمستان فصل مناسبی برای بازدید از این آبشار نیست. اما کوهنوردان در اواخر زمستان می‌توانند مسیر کوهپیمایی کوپن به تنگ تامرادی را تجربه کنند و از زیبایی‌های مسیر هم لذت ببرند

خواندن  اینجا تنگه‌ی قاسمی

مسیر دسترسی به تنگ زیبای تامرادی

تنگ تامرادی در فاصله 45 کیلومتری یاسوج واقع در استان کهگیلویه قرار دارد. برای رفتن به تنگ تامرادی باید از یاسوج به سمت بابا میدان حرکت کنید. حدودا پس از 25 کیلومتر فاصله گرفتن از یاسوج و قبل از اینکه به اولین تونل برسید با توجه به تابلوهای راهنمایی وارد جاده سپیدار بشوید. پس از حدود 20 دقیقه رانندگی تابلوی تنگ تامرادی را در سمت چپ جاده خواهید دید. پس از آن وارد حاده اختصاصی تنگ تامرادی که در سمت چپ جاده قرار دارد بشوید. ادامه مسیر شما را به تنگ تامرادی خواهد رساند. در هنگام رانندگی در جاده توجه و دقت کافی را داشته باشید چرا که جاده داره پیچ‌های تند همراه با شیب زیاد می‌باشد که متاسفانه فعلا تابلوهای راهنمایی هم در این جاده استفاده نشده است. همچنین این جاده برای ماشین‌های سنگین از جمله اتوبوس مناسب نمی‌باشد.

خدمات رفاهی تنگ تامرادی

در این منطقه خدمات رفاهی خاصی برای اقامت وجود ندارد. اما سرویس بهداشتی نسبتا تمیز و قابل استفاده‌ای دارد. مواد غذایی برای وعده‌های اصلی غذایی را بهتر است از قبل تهیه کنید و همراه خود به منطقه ببرید چرا که منطقه فاقد رستوران و سوپر مارکت می‌باشد. البته مغازه کوچکی آنجا هست که در روزهایی که جمعیت زیاد است باز است و می‌توانید خریدهای خرد خود را آنجا انجام دهید. همچنین بالا و پایین جاده در کنار آب سکوهای سیمانی مناسب نشستن و استراحت وجود دارد.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *