ارجان گشت (پالیز گشت)

آبشار شیوند

اینجا آبشار شیوند

روستای شیوند در 30 کیلومتری ایذه واقع در استان خوزستان می باشد. برای رسیدن به روستای شیوند باید از دریاچه پشت سد کارون 3 به وسیله بارج و یا قایق موتوری از آن عبور کنید. پس از رسیدن به اسکله شیوند حدودا 1 ساعت پیاده روی در مسیر خاکی دارید که می توانید این مسیر را با کرایه کردن ماشین های محلی روستا به 20 دقیقه کاهش دهید. از روستا تا اولین آبشار شیوند حدودا 1 ساعت پیاده روی بسیار سبک دارید. اما برای دیدن سایر آبشارها نیاز به آمادگی جسمانی بالا و راهنمای مسیر دارید که حداقل 6 ساعت برای دیدن آبشارها باید وقت صرف کنید.

توضیحات

مدت زمان لازم برای دیدن این مکان

1 الی 2

فصل مناسب سفر

چهار فصل

مسیرهای دسترسی

آبی و زمینی

وضعیت آنتن دهی

متوسط

نزدیک ترین شهرها

سایر شهرها

آبشار شیوند کجاست؟

آبشار شیوند در روستایی به همین نام در فاصله حدود 30 کلیومتری از شهرستان ایذه واقع در استان خوزستان قرار دارد. از سال 83 و همزمان با آبگیری سد کارون 3 مسیر ارتباطی روستای شیوند به زیر آب رفت و از آن پس برای رفتن به روستای شیوند باید با قایق و یا بارج از آب جمع شده پشت سد عبور کرد تا به روستای شیوند رسید. که این مسیر آبی خود به هیجان بازدید از آبشار شیوند می افزاید.

از چه مسیری خود را به آبشار شیوند برسانیم؟

همانطور که گفته شد هیچ مسیر جاده ای مناسبی برای رسیدن به آبشار شیوند وجود ندارد و تنها راه رسیدن به آبشار از راه آبی می باشد. پس شما باید خود را به اسکله رکعت در 30 کیلومتری ایذه برسانید. پس از آن به انتخاب خود با قایق موتوری و یا بارج (لنج) خود را به روستای شیوند برسانید.

پس از پایان مسیر 20 دقیقه ای با قایق و یا مسیر 1.5 ساعته با بارج به اسکله شیوند میرسید و پس از آن باید به سمت روستا حرکت کنید. مسیر اسکله تا روستا را می توانید با پیاد و یا با نیسان طی کنید. یکی از راه های درآمد زایی اهالی روستای شیوند از طریق خدمات دهی به گردشگران منطقه می باشد. پس بهتر است با پرداخت مبلغی با خیال راحت و سریع خود را به روستا برسانید. و در انتها از روستای شیوند تا آبشار حدود 1 ساعت پیاده روی دارید.

تصویر مربوط به فصل پاییز شویند، در مسیر رسیدن به روستای شیوند

در چه فصلی از آبشار شیوند دیدن کنیم؟

با توجه به کوهستانی بودن روستای شیوند تقریبا در همه فصول سال هوای منطقه خنک می باشد. و هر چهار فصل امکان سفر به این روستا وجود دارد. اما بهترین زمان بازدید از آبشار شیوند بهار و پاییز می باشد. در ادامه همراه من باشید تا نگاهی به ویژگی های جذاب هر فصل داشته باشیم.

بهار

بهار پر آب ترین فصل آبشار شیوند است. پس از بارش باران و برف های فصل زمستان رفته رفته با آب شدن برف ها آب این آبشار به بیشترین حد خود می رسد. اگر دوست دارید آبشار شیوند را پر آب ببینید و تعطیلات نوروزی خود را اینجا بگذارنید بهار فصل مناسب شماست.

خواندن  آبشار هفت چشمه یا آبشار کیوان

تابستان

معمولا با شنیدن اسم خوزستان اولین چیزی که به ذهن هر کسی خطور میکنه گرما و شرجی طاقت فرسای خوزستان است. اما همانطور که گفته شد این آبشار در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد و نسبت به سایر مناطق آب و هوای مناسب تری دارد. و همچنین تابستان فصل شکفتن درخت های انار و گردو در این منطقه است که زیبایی بسیار زیادی به این منطقه خواهد داد.

پاییز

پاییز فصل برداشت انار در روستای شیوند است. با توجه به اینکه سراسر روستای شیوند باغات انار است، در این فصل گشت و گذار در کوچه باغ های شیوند می تواند برای شما بسیار دل نشین و جذاب باشد. پس با یک برنامه ریزی درست و حسابی می توانید هم از دیدن آبشار های بسیار زیبای شیوند لذت ببرید و هم طعم انارهای ترش و وشیرین شیوند را بچشید.

زمستان

با توجه به برف گیر بودن روستای شیوند و بارش برف، احتمالا فصل زمستان برای تفریحات خانوادگی و افراد مبتدی خیلی مناسب نباشد. اما این منطقه برای افرادی که تجربه کوهنوردی و یا طبیعتگردی در فصل زمستان را دارند می تواند انتخاب بسیار مناسب و تجربه ای جذاب باشد. اگر قصد سفر به این منطقه در فصل زمستان را داشتید تجهیزات و لوازم مناسب فصل زمستان را فراموش نکنید.

امکانات رفاهی روستای شیوند

مردم روستای شیوند مردمانی مهمان نواز و خوش برخورد هستند. از طرفی بخشی از درآمد مردم این روستا خدمات دهی به گردشگران این منطقه است. و اغلب مکان هایی را برای اقامت گردشگران در نظر گرفته اند که می توانید با خیال راحت شب خوشی را در این روستا سپری کنید.

همچنین در این روستا چندین مغازه وجود دارد که می توانید خرید های خود را از آنجا انجام دهید و از حمل بار اضافه در طول مسیر رسیدن به روستا خیال خود را راحت کنید.

خواندن  اینجا آبشار رمقان استان فارس

امکانات رفاهی عمومی مانند رستوران و سرویس بهداشتی در این منطقه وجود ندارد.

سختی مسیر آبشار شیوند

آبشار شیوند مکان شناخته شده و پر رفت آمدی است. همانطور که قبل تر هم گفته شد آبشار شیوند از روستا 1 الی 1.5 ساعت فاصله دارد، که مسیر نسبتا صافی دارد و قسمت زیادی از مسیر با سنگ و سیمان مسطح شده است.

اما شیوند 4 آبشار فوق العاده زیبای دیگر هم دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. ادامه مسیر برای افراد عادی مناسب نمی باشد و توصیه می شود گروهای کوهنوردی و طبیعت گردی و یا افراد با آمادگی جسمانی بالا همراه با راهنما اقدام به پیمایش این مسیر نمایند و حداقل 6 ساعت برای دیدن سایر آبشارها در نظر داشته باشند.

راهنمای بازدید از آبشارهای شیوند

نکته بسیار

این قسمت در حال نگارش و ویرایش می باشد و جزئیات دیگر آن به زودی اضافه می شود.

روستای شیوند ۴ آبشار بلند و چندین آبشار کوتاه دارد. آبشار اول که مرتفع ترین و در دسترس ترین آبشار از آبشارهای شیوند می‌باشد در فاصله ۱ الی ۱.۵ ساعته از روستای شیوند قرار دارد که به راحتی و بعد از روستای شیوند از طریق مسیر سنگ فرش قابل دسترس می‌باشد.

اما سایر آبشارها نیاز به زمان و انرژی بیشتری می‌باشد که در ادامه بهترین زمان جهت بازدید از سایر آبشار ها رو توضیح می‌دهیم.

برای این کار بهتر است برنامه سفر خود به روستای شیوند را دو روزه برنامه ریزی کنید.
روز اول به روستای شیوند بروید محلی را جهت اسکان انتخاب کنید. کمی استراحت کنید و از گشت و گذار در کوچه باغ های شیوند و همینطور بازدید از آبشار اول شیوند لذت ببرید.

برای بازدید از سایر آبشارها صبح روز بعد قبل از طلوع آفتاب شروع به حرکت کنید و به سمت آبشار اول بروید. در مسیر آبشار اول و ابتدای شروع سنگ فرش‌ها از سمت راست وارد مسیر پاکوب شوید و حدود ۴۰ دقیقه صعود کنید تا به بالای آبشار اول برسید. پس از آن وارد دشت تقریبا وسیعی می شوید که سمت چپ خود و میان درختان جوی آبی روان است که از آبشار دوم سرچشمه گرفته است. می توانید کمی در کنار جوی آب به سمت به بالا حرکت کنید و در موقعیت مناسبی به سمت دیگر جوی آب بروید و وارد پاکوب شوید و در مسیر پاکوب کم کم به سمت بالا با شیب کم صعود کنید. قبل از رسیدن به آبشار دوم باید به سمت چپ خود در یک مسیر تقریبا ریزشی حدود ۲۰ دقیقه صعود کنید. پس از آن از سمت راست وارد پاکوب میان صخره ها شوید و کمی بالا بروید تا آبشار دوم روبروی شما ظاهر شود. پس از آن به سمت چپ بروید و از صخره ای که روی آن قرار دارید پایین بروید تا به آبشار دوم برسید. پس از آن اگر از سمت چپ حدود ۱۰ الی ۲۰ متر جلو بروید مقابل خود تنگه ای را می بینید که برای رسیدن به آبشار سوم نیاز به ورود به آن نیست. پس از طریق پاکوب سمت راست به سمت بالای آبشار دوم بروید تا آبشار سوم را ببینید.

خواندن  اینجا منطقه زیبای تنگ تامرادی

حالا حدود ۳ الی ۴ ساعت از پیمایش شما گذشته است. شاید فرصت مناسبی باشد تا صبحانه ای میل کنید. و از آبشار دیدن کنید.

پس از آن به سمت آبشار چهارم و آخرین آبشار شویند حرکت کنید. دقیقا از کنار آبشار بالا بروید و از مسیری صخره ای دست به سنگ عبور کنید تا به بالای آن برسید. پس از آن به سمت راست بروید تا به جوی آبی که از آبشار سوم سرازیر می شود برسید. حالا شما در میان انبوه درختان گردوی روستای شیوند هستید. در ادامه از سمت راست جوی آب به سمت بالا حرکت کنید تا به آبشار آخر و زیباترین آبشار شیوند برسید.

‫2 نظرها

  1. آبشار شیوند از بهترین مکان های گردشگری و طبیعت گردی خوزستان هست، حتما پیشنهاد میشه که در فصل بهار و اوایل پاییز به اونجا برید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *